Ivo Scholten verkoopt het eerste setje ansichtkaarten symbolisch aan Ingrid Mens, hoofd Collecties van het Liemers Museum.

“De lat is hoog gelegd. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn geweest, maar het resultaat mag er wezen”. Deze woorden sprak directeur Bert Fröhlich van Liemers Kunstwerk op zondag 17 maart bij de opening van de tentoonstelling “Anders kijken, meer zien” in het Liemers Museum in Zevenaar. De opening werd door 107 belangstellenden bijgewoond.

In de expositie is werk te zien van twintig leden van de fotokring. In een proces dat een jaar in beslag nam hebben ze gewerkt aan het thema “Anders kijken, meer zien”, dat verwijst naar de aandachtige blik van fotografen op hun omgeving.

Bert ging in zijn toespraak in op de bindende factor van Kunstwerk, de organisatie waarin naast het Liemers Museum ook het Musiater, de Volksuniversiteit, de bibliotheek en de muziekschool participeren. “Wat ons bindt binnen Kunstwerk en daarbuiten zijn verhalen. Verhalen kun je vertellen door te spreken, door te uiten in dansvormen, theatervormen, boeken, door schilderijen, maar ook in film en fotografie. En deze expositie gaat over deze kunstvorm. Vrijwel iedereen maakt foto’s. Vroeger was het nog een heel proces om de foto die je had gemaakt op het fotopapier te laten verschijnen. Als kind mocht ik graag meekijken als mijn vader als hobbyfotograaf in zijn donkere kamer dit wonder liet ontstaan. Maar tegenwoordig kan iedereen op elk moment een foto maken en zijn verhaal direct aan de hele wereld tonen. Wat dat betreft is de magie verdwenen”.

Wat volgens hem niet verdween, is het vak of ambacht. “Als je je wat verder verdiept dan ontstaat werkelijk waar een andere blik en misschien wel een andere wereld door kleine dingen uit te vergroten of de belichting net iets anders in te stellen waardoor je blik getrokken wordt naar een ander beeld. Door de techniek en het vakmanschap van de fotograaf ga je misschien wel anders kijken en meer zien”.
“Persoonlijk vind ik het belangrijk dat we af en toe even buiten onze vaste kaders kijken, de blik even kunnen verbreden, nieuwe mogelijkheden ontdekken en loskomen van de geijkte vormen. En dat is wat mij betreft met dit project ook zeer geslaagd. De kunstenaar kan ons daarbij helpen. Door het voortouw te nemen, door zelf ook te experimenteren, de vrije geest los te laten en zelf ook anders naar je werk te gaan kijken en de bezoeker hierin te laten delen. Hierdoor ontstaan mooie gesprekken, samenwerkingsverbanden en vernieuwing. En volgens mij is dat binnen de fotokring ook heel goed gelukt. Door deze opdracht is iedereen losgegaan, op een goede manier waarbij ook de kwaliteit niet uit het oog is verloren.”
Tenslotte verwees Bert Fröhlich naar de toekomst van het Liemers Museum, dat gaat verhuizen naar Hal 12, een voormalige productiehal van sigarettenfabriek Turmac. De tentoonstelling van de fotokring is de laatste in het oude pand.

Ivo Scholten, vice-voorzitter van de fotokring, ging in op het verschil tussen horen en luisteren en kijken en zien. “Als u goed luistert dan hoort u meer. Dan hoort u iemand van Fotokring De Liemers een interessant betoog houden over zijn club, hoe trots hij is over het resultaat van een jaar lang werken aan deze expositie. Dan hoort u over het enthousiasme waarmee de fotografen het afgelopen jaar hebben gewerkt.”
“En als u anders kijkt dan ziet u meer. Dan ziet u iemand die heel trots is op de fotografen die een jaar lang heel enthousiast aan dit bijzondere project hebben gewerkt. Dan ziet u om u heen de fotografen met een grote glimlach op hun gezicht. Dan ziet u op welke manier Fotokring De Liemers u uitdaagt om anders te gaan kijken.”

Ivo bedankte Ingrid Mens, hoofd Collecties van het museum, voor de bijzondere samenwerking en haar ondersteuning. Hij memoreerde dat Ingrid met de organisatoren heeft meegedacht, op onmogelijke tijden kon overleggen en zaken mogelijk heeft gemaakt.

Na het officiële gedeelte was er volop gelegenheid om het tentoongestelde werk te bekijken. Dat gebeurde in een geanimeerde sfeer, waarbij de fotografen graag uitleg gaven over hun werk. Veel waardering was er ook te horen over de manier van tentoonstellen. De fotokring bereikte hiermee een bijna-professioneel niveau. “De beste expositie van een fotoclub die ik ooit gezien heb” was het commentaar van een gerenommeerde mentor van de Fotobond.
De indeling van de niet eenvoudige tentoonstellingsruimte, het behoud van ruimtelijkheid, mooie zichtlijnen en goed uitgelicht fotowerk zorgen voor een fraaie ambiance. Daarin komt het fotowerk goed tot zijn recht. Ook vielen enkele bijzondere presentatievormen op, zoals een beekje op de museumvloer, bloemen geprint op vazen en een belevingsruimte waar je zwaar weer kunt ervaren.

De expositie is tot en met 22 april te zien in het Liemers Museum.

    

    

    

Klik hier voor beelden van de expositie