Seizoensopening woensdagavond 2 september 2020.

Op woensdagavond 2 september 2020 jongstleden zijn de meeste leden van Fotokring De Liemers voor het eerst sinds lang (sinds 5 maart dit jaar) weer bij elkaar geweest. Dit keer niet zoals al jaren in een zaaltje in Verenigingsgebouw Ons Huis aan de Dokter Honigstraat te Zevenaar maar in een veel grotere zaal te weten Schuttersgebouw St. Andreas aan de Oude Doesburgseweg eveneens te Zevenaar.

Deze wisseling naar een andere locatie voor deze eerste bijeenkomst was een beslissing die het bestuur al een paar maanden geleden had genomen. Hier waren we in staat om tafels, stoelen en looproutes zo te arrangeren dat de bezoekers zich aan de gangbare regels konden houden.

Op deze bijeenkomst zijn de resultaten bekeken en besproken van een opdracht die onze leden eigenlijk voor de seizoensafsluiting al hadden gekregen. Het eerste deel van de opdracht was, om van een setje kleurpotloden, drie productfoto’s te maken zoals je die graag in een reclamefolder terug zou willen zien. Het tweede deel van de opdracht was om van dezelfde set potloden een geheel naar eigen inzicht creatieve serie van drie foto’s te maken.

 

De eenvoud van het onderwerp zelf, en het idee dat je aan een opdracht moest werken, was voor de meeste leden wel even slikken. Ga daar maar eens aanstaan. Drie smetteloze reclamefoto’s gevolgd door een paar beelden geheel naar eigen inzicht. De uitwerking en de diversiteit aan beelden was, zoals vaker bij onze vereniging, weer heel groot. De meeste foto’s waren gemaakt in een studio setting maar er waren ook series die juist buiten gemaakt waren. Kortom, veel afwisseling en veel creativiteit.

 Nummer éénDe manier van bespreken was, geheel tegen onze traditie in, voor een deel digitaal. Dat betekent dat alle foto’s gepresenteerd zijn met behulp van een laptop, een beamer en een projectiescherm. Echter wel gevolgd door een presentatie van netjes afgedrukte exemplaren van een voorselectie. De aanwezige leden werd gevraagd om punten uit te delen en op basis van deze telling is uiteindelijk, op een beetje wedstrijd-achtige manier, een nummer één, een nummer twee en een nummer drie uitgekozen. Links van deze tekst de nummer 1 van de ‘reclame’ foto’s en de nummer 1 van de ‘creatieve’ foto’s.

De avond is vervolgens afgesloten met een zogenaamde tombola waarbij een aantal foto’s, middels loting, van eigenaar zijn gewisseld. Het bestuur ziet deze avond als een testcase waarbij we nauwlettend in de gaten hebben gehouden hoe men zich in het algemeen gedraagt en of dit voor herhaling vatbaar is. Het bestuur staat nu voor de uitdaging om de tweede helft van dit jaar in te gaan vullen met fysieke bijeenkomsten, digitale bijeenkomsten, of een combinatie daarvan. Daarover hopen wij snel meer te kunnen vertellen.

Geef een reactie

4 × 1 =