Gerrit Korn: zichtbare en voelbare effecten WO I

Beeld uit de serie ‘Het groote Sterven’

De Doetinchemse fotograaf Gerrit Korn vertelde 8 maart bevlogen over zijn fotografie. Gerrit leidde de Fotokring langs meerdere projecten, waaronder een project waarin hij mensen portretteerde die aan het Wilde Westen verslingerd zijn. Hij legde hen steeds op drie manieren vast: op 19e eeuwse wijze geposeerd in bruinige tinten, in hun werksituatie en thuis.
Een andere serie had betrekking op Roma vluchtelingen in een kamp in Kroatiƫ rond 1990. Hij kwam er met een hulpkonvooi en legde het leven vast. Kosovaarse vluchtelingen in de Arnhemse Saksen Weimar kazerne was een ander onderwerp dat door het werd vereeuwigd. Gerrit ging uitgebreid in op de investeringen die nodig zijn om tot fotograferen te komen: onderzoek doen, contact leggen, vertrouwen winnen, echte belangstelling tonen. Dat zijn steeds activiteiten die met zijn fotografie verbonden zijn.

Uitvoerig werd ook stilgestaan bij de serie waarmee hij bij de Fotobond Bondsmeester werd. Zijn serie heet ‘Het groote Sterven’ en gaat over wat zichtbaar (en vooral voelbaar) is over de Eerste Wereldoorlog in BelgiĆ«. Gerrit nam de club mee op zijn onderzoek, de problemen die hij bij het zoeken naar locaties tegenkwam en de lange weg naar het perfecte eindresultaat. Vooral ook in het zoeken en vinden van de juiste uitdrukkingsvorm besteedt hij veel tijd.

Gerrit sloot de avond af met een persoonlijk project dat diepe indruk op zijn publiek maakte.

Geef een reactie

een × 4 =